Hammarby Fotboll och Craft – största partnersamarbetet i klubbens historia

Av Redaktionen, Publicerat för 11 månader sedan.

Craft är Hammarby Fotbolls nya materialsponsor och därmed leverantör av matchställ och träningskläder till klubbens representationslag för både dam och herr, och till ungdomslagen. Avtalet, som även innefattar merchandise, sträcker sig över fyra år med option på ytterligare två år, och är det största samarbetsavtalet i Hammarby Fotbolls historia.

 

Craft presenterades på lördagen på ett fullsatt Bajen Bar på Colosseum. De 500 närvarande Hammarbyarna – som varit snabbast på att anmäla närvaro som svar på den inbjudan som annonserades strax före jul – blev därmed först att bevittna de inledande resultaten av detta samarbete. Craft – som utvecklar, designar tävlingsdräkter och träningskläder av yppersta kvalitet – visade upp hela den Hammarbykollektion som tagits fram för dam-, herr- och ungdomslag, inte minst 2019 års nya matchställ i fyra olika utföranden: hemma- och bortaställ, ett cupställ och ett tredjeställ.

 

– Tack vare avtalet och samarbetet med Craft så får vi samma möjligheter som de större klubbarna i Europa har med att utveckla och påverka design och funktion av våra matchställ och träningskläder. Det ser vi beviset på här i dag då vi lanserar våra nya matchställ för säsongen 2019 och olika träningskollektioner för dam, herr och ungdom. Att vi dessutom nu via CRAFT kan erbjuda våra damspelare deras matchställ och träningskollektioner med perfekt anpassning och design utifrån en damspelare och inte utgående ifrån en herrspelare visar på att samarbetet med Craft är riktigt modernt och bra och vi är oerhört nöjda med samarbetet på flera plan, säger Henrik Kindlund, vd för Hammarby Fotboll.  

 

collage_craft

 

Spelarna involverade i produktutvecklingen

Spelare från Hammarby har fått prova samtliga träningskläder och matchställ och reaktionerna har varit mycket positiva kring material, passform, kvalitet och design.

 

– Även om samarbetet officiellt inleddes i januari 2019 har arbetet med att utforma sortimentet pågått under lång tid. Flera spelare och personer inom Hammarby har varit väldigt involverade i produktutvecklingen – i såväl design som materialval och ända ned på detaljnivå i plaggkonstruktionen. Detta djupgående samarbete har varit avgörande för att få fram plagg med maximal funktion och ett designspråk som uttrycker Hammarbys själ. Vi är vana vid denna typ av upplägg från flera av våra andra sporter. Nu har vi tagit det bästa från dessa samarbeten och kombinerat med fotbollens krav och Hammarbys specifika önskemål – och spelarnas reaktioner på plaggen har varit extremt positiva, säger Stefan Persson, vd på Craft.

 

 

Hammarby Fotboll blir ett flaggskepp för Craft inom teamwear

Tack vare Hammarby Fotbolls starka publikunderlag, att man har representationslag för både dam och herr på högsta nivå, en välutvecklad ungdomsfotboll samt klubbens utökade samhällsengagemang blir Hammarby Fotboll Crafts flaggskepp inom den nordeuropeiska fotbollen.

 

– Hammarby är en unik klubb med sina otroliga supportar, stämningen på läktaren, imponerande tifon och inte minst den sportsliga satsning som är igång på allvar. Ovanpå det är både storleken och kvaliteten på klubbens ungdomsfotboll imponerande. För oss var det också direkt avgörande att Hammarby Fotboll har representationslag på högsta nivå både för damer och herrar. Allt detta i kombination med klubbens CSR-satsning och deras välutvecklade sportkontor gör Hammarby till vårt flaggskepp inom den nordeuropeiska fotbollen. Tillsammans ska vi etablera Hammarby som en toppklubb inom flera områden – under en lång tid, säger Stefan Persson, vd på Craft.

 

 

 

Ett samarbete som sträcker sig längre än matchställ

Craft är verksamma i 27 länder med försäljning och distribution och ingår i företagskoncernen New Wave Group, där även Hammarby Fotbolls bröstsponsor Jobman ingår, och både Craft och andra bolag inom koncernen kommer involveras i klubbens merchandise-affär.

 

– Avtalet med Craft och New Wave Group är unikt på så sätt att vi nu får möjligheten att komma först i näringskedjan vad gäller design, kvalitet, funktion och utveckling av match- och träningsställ samt andra sportkläder. Utöver det kommer vi dessutom kunna utveckla annan merchandise inom andra segment. Nu har vi möjlighet att ta fram allt ifrån ölglas, arbetskläder till t-shirts under ett och samma tak, säger Henrik Kindlund.

 

 alla_stall_collage

 

2019 års matchställ

Hammarby Fotboll kommer spela i ett grönvitrandigt hemmaställ och i ett gulsvartrandigt bortaställ.
Alla försäsongs- och cupmatcher spelas i ett cupställ med helvit tröja, gröna shorts och vita strumpor.
Hammarby Fotboll kommer också spela i ett enfärgat mörkgrönt tredjeställ, med rosa accentfärger, vid utvalda tillfällen under 2019.

 

– Hemmatröjan blir grönvitrandig med en hel del nya inslag och attribut. Bortatröjan bygger vidare på traditionen med tigerrandigt och i samtliga matchställ finns det nya spännande inslag vad gäller design och utformning. I nacken finns tre historiska klubbemblem och på insidan av kragen sitter texten “Från Södermalm”. Klubbemblemet är framtaget med en ny teknik och bröstssponsorn är frilagd och helt integrerad i tyget på samtliga tröjor. Utöver detta finns det små spännande vävda mönster och specialanpassade sömmar på alla matchställ, säger Patrik Blomquist, marknadschef på Hammarby Fotboll.

 

 

Ett budskap från samhällskraften – Hammarby Fotboll  

Försäsongs- och cupstället kommer vara utan sponsorlogotyper till förmån för Hammarbys CSR-satsning Samhällsmatchen som kommer pryda bröstet och ena ärmen.

 

– Vi startar året med att spela i en helvit tröja med endast ett budskap på bröstet, vilket är logotypen för vårt CSR-program Samhällsmatchen. För att lyfta fram och sätta ljus på vårt viktiga CSR-program så har vi valt att spela i den vita tröjan under hela försäsongen och även i alla matcher i Svenska Cupen. Det är ett viktigt ställningstagande från klubbens sida då vi menar allvar med vårt utökade samhällsengagemang och vi hoppas och tror att alla ska känna att klubbens matchtröjor nu är på en riktigt hög nivå, där vi alla vill vara och där Hammarby ska vara, säger Patrik Blomquist.

 

 

Daniel Högling, Craft Product & Marketing Director berättar mer om processen, matchtröjorna
och de olika kollektionerna

 

Matchtröjan utvecklad från scratch

Både Craft och Hammarby hade maximal prestationsförmåga högst upp på listan inför utvecklingen av den nya matchtröjan. Denna höga målsättning innebar att Craft startade en helt ny produktionslina i syfte att få fram bästa möjliga produkt.

 

– R&D-processen liknar mycket den process vi ofta jobbar efter när vi ska skapa unika förutsättningar för världens bästa idrottare. Det startar alltid med att vi djupgående pratar med spelarna och frågar bland annat vad de vill ha respektive inte vill ha i ett matchställ. Efter detta analyserade vi alla detaljer och ganska snart insåg vi att vi var tvungna att gå utanför våra ordinarie tillverkningsprocesser och utforma en unik produktionslinje specifikt anpassad för fotbollsplagg på absolut högsta nivå. Bland annat sourcade vi många nya material och anlitade nya partners för tillverkning i Europa. Tillsammans med den know-how som redan finns i organisationen skapade vi en kollektion för match som blev fantastiskt bra med perfekt passform, högfunktionella material, innovativa konstruktioner och låg vikt. Känslan är helt klart att detta är början på något riktigt stort, säger Daniel Högling.

 

 

Stor satsning på dam

Craft gör generellt en stor satsning på dam- och flickidrott och samarbetet med Hammarby är inget avsteg från den linjen. Tvärtom. Damtröjan är specifikt utvecklad för den kvinnliga anatomin vad gäller såväl passform som olika konstruktioner och detaljer.

 

– Det har varit mycket viktigt för oss att även utveckla den bästa damtröjan. Vi arbetar stenhårt med dam- och tjejplagg inom alla våra kategorier och har lärt oss mycket om rörelsemönster och hur olika material fungerar inom exempelvis friidrott och löpning. Genom att kombinera denna lärdom med ny input från Hammarbys damlag har vi kunnat utveckla en helt unik damtröja, säger Daniel Höglind.

 

 

Totallösning tillsammans med New Wave Group

När Craft diskuterade ett potentiellt samarbete med Hammarby gjorde man det tillsammans med företagets koncernmoder New Wave Group.

– Genom att ha New Wave Group med oss i satsningen har vi kunnat erbjuda en totallösning med ett komplett sortiment av supporterprodukter, inklusive t.ex. unika Kennedy glas från Orrefors. Dessutom är Jobman, som ingår in New Wave Group, en av Hammarbys huvudsponsorer vilket har medfört en smidig process vad gäller exempelvis designuttryck, berättar Daniel Högling.

 

Detta unika upplägg har resulterat i en väldigt intim affärsrelation mellan Craft, New Wave Group och Hammarby där Craft står för den textila biten. Det är också ett smidigt upplägg för Hammarby som bara behöver vända sig till en kontakt för allt som rör kläder och merchandise. Även Intersport är en del av den totala lösningen, som officiell retailpartner.

 

 – Partnerskapet mellan oss och Hammarby innefattar samtliga lag i föreningen. För att hantera ett samarbete av denna omfattning krävs en duktig retailer som Intersport.  Och det är väldigt roligt att vårt samarbete med Hammarby även har stärkt vårt band med Intersport, säger Daniel Högling.

 

Med sikte mot Europa

Craft tar avstamp från Hammarby Fotboll för att etablera varumärket i Europa – och helst Hammarby Fotboll också.

 

– Det fanns en del som tvivlade när vi påbörjade vår satsning på teamwear. Men vi själva har dock aldrig tvivlat, utan hela tiden arbetat målmedvetet med att bygga ett nära samarbete med en av de bästa och största klubbarna i Sverige. Äntligen är vi där. Nästa steg är att vara med och etablera Hammarby i Europa, avslutar Daniel Högling.

ANNONS

ANNONSER

Comments

comments