Julkalendern, lucka 14: Vidare mot Slussen och hem till mitt eget slott

Av Redaktionen, Publicerat för 2 år sedan.

Somliga av låtarna här i julkalendern är brakhits, andra motsatsen, och många i den sistnämnda kategorin kunde ha blivit stora – sådant beror som bekant ofta på tillfälligheter. Sedan har vi sånger som ”Just idag är jag stark”. I särklass på många sätt, men Bajen-hymnen har det gemensamt med dängan i dagens kalenderlucka att den inte gjorde så mycket väsen av sig vid utgivningen – desto mer i nutid.

 

”Just idag” gavs ut som b-sida på Kenta Gustafssons melodifestival-singel ”Utan att fråga” och fanns med som albumspår på den självbetitlade debutskivan. Kenta gick bort 2003 och sedan låten blev inmarschhymn på Bajens matcher har den också blivit gigantisk i de breda folklagren – med uppåt tolv miljoner spelningar på Spotify. Här i den högst subjektiva julkalendern fick Kentas lucka istället handla om ”Bajen”. Janne Svenssons ”Hem till Söder” skulle också bli en grönvit klassiker långt efter att den släppts. En annan likhet med ”Just idag” är att den egentligen inte handlar om Hammarby.

 

Mest anmärkningsvärt är ändå hur det hela gick till i Svenssons fall. Efter att ganska obemärkt ha albumdebuterat med ”Hej hörrudu” 1971 föll det sig så här: Efter en festnatt på Stora Essingen vandrade jag hem till Klippgatan. Sången kom till under vägen. I min trånga etta tog jag ut låten på en nyinköpt mandolin. Även om Svenssons countrydoftande låtar inte riktigt trängde fram bland all progg på 70-talet, blev ”Hem till Söder” ändå en mindre hit på artistens Södermalm, som till och med testades på Svensktoppen. Sedan föll den i glömska. Janne stretade dock på med ytterligare en fullängdare och ett par singlar, utan att slå igenom, till maj 1985 då han gjorde sin sista betalda konsert på puben Paloma i Karlstad.

 

Istället kom Svensson att ligga i framkant inom den tyngre rocken. På etiketten Joker Records gav han ut inflytelserika gothhårdrockarna In The Colonnades, men i katalogen sticker även en liveplatta ut, med de lättviktigare skottarna i The Waterboys (inspelad på San Siro av alla platser). Särskilt lukrativ blev inte verksamheten och Janne arbetade bland annat som musiklärare, fritidsledare och SL-tjänsteman. 2009 gav han ut en samling sånger från sitt mångåriga låtskapande, helt ovetande om att ”Hem till Söder” var på väg att få en revival.

 

Söder-baserade klubben Sunkit hade i 20 år specialiserat sig på bortglömd, udda och ofta ofrivilligt komisk svensk musik – och i den kretsen blev Janne Svenssons dänga mäkta populär. Ett finger med där hade manusförfattaren Andreas Tottie, som snart blev en av personerna bakom Café Bärs. När de Hammarby-älskande grabbkaraktärerna 2013 fick en egen show i Kanal 5 behövdes en vinjett – och det blev ”Hem till Söder”. Sedan dess har låten passerat en miljon Spotify-spelningar och väckt nytt liv i den artistkarriär Svensson stått för nästan helt i skymundan under 40 år – vid sidan av att den ju även blivit mäkta populär i Bajensfären.

 

 

 

42 år efter att Janne komponerat låten på sin mandolin, tog tvåmetersmannen den med upp på scenen, när Weeping Willows höll sin årliga julkonsert på Mosebacke (kort därpå framfördes den även på Bajengalan 2015 i samma sättning):

 

 

Läs också: Janne Svensson kommer hem till Söder (från sunkit.com)

 

Foto i snurran: Youtube

ANNONSER

Comments

comments