Markus Nilsson får Stockholmsalliansens pris

Av Redaktionen, Publicerat för 8 månader sedan.

Hammarby Fotbolls vice vd och publikrekryteringsansvarige Markus Nilsson tilldelas Stockholmsalliansens pris 2018. Utmärkelsen delas ut varje år till “personer som gjort betydande insatser för en positiv supporterkultur”. 

 

 

Här är Stockholmsalliansens motivering:

 

Stockholmsalliansen delar ut ett årligt pris till personer som gjort betydande insatser för en positiv supporterkultur. Den verksamhet som pristagaren arbetat med ska ge inspiration till andra, den ska ta hänsyn till ett jämställdhetsperspektiv, vara framåtsyftande och nyskapande.

 

2018 års pristagare av Stockholmsalliansens pris på 10 000 kronor är Markus Nilsson, chef för publikrekrytering Hammarby Fotboll. Markus rekryterades till Hammarby Fotboll i samband med flytten till Tele 2 Arena för att arbeta med att Hammarbys publik skulle öka. Arbetet har varit mycket framgångsrikt där Hammarby har ett publiksnitt över 20 000 åskådare sedan arenaflytten. Den högsta nivån nåddes säsongen 2015 då Hammarby Fotboll slog det allsvenska rekordet i högst publiksnitt med 25 507 åskådare. Det framgångsrika arbetet med att rekrytera publik har inspirerat gjort intryck på de två andra medlemsklubbarna i Stockholmsalliansen och övriga fotbollsklubbar i Sverige. Hammarby Fotboll har, i Stockholmsalliansens anda, varit generösa med att dela med sig av sina erfarenheter. Markus föreläste exempelvis på Stockholmsalliansens försäsongskonferens 2015.

 

Efter fusionen mellan Hammarbys herr- och damfotboll har Markus, och Hammarby Fotboll, antagit utmaningen att öka publiktalen även för damfotbollen. Markus har tidigare arbetat med biljettförsäljningen för Europamästerskapen för damer i Sverige 2013 och har varit förtroendevald i styrelsen för Hammarby Damfotboll, och därmed har han ett brett kontaktnät inom den svenska damfotbollen. Efter fyra hemmamatcher under 2018 är resultatet bra med en överlägsen ledning i publikligan, 2 324 åskådare.

 

Stockholmsalliansen vill uppmärksamma arbetet som Markus Nilsson leder, att öka intresset och tillströmningen till fotbollsmatcherna i Stockholm. Stockholmsalliansen tycker att Markus Nilssons och Hammarby Fotbolls arbete med publikrekrytering gagnar intresset för herr- och damfotboll i Stockholmsområdet och därmed har betydelse för Stockholmsfotbollen som helhet.

 

I över sjuttio år har idrottsföreningarna AIK, Djurgårdens IF och Hammarby IF samarbetat i Stockholmsalliansen. Stockholmsalliansen arbetar med frågor av gemensamt intresse för de tre klubbarna, till exempel supporterfrågor, etiska frågor och utbildningar. Tidigare mottagare av Stockholmsalliansens pris är bland andra Max Bergander och Amina Abbas för värdegrundsarbetet i AIK Fotboll, Berit Wahlgren på Östrastationspuben för sin insats för Djurgårdens supportrar och Bajenprästen Christoffer Abrahamsson för projektet GrowSöderort.

 

Stockholmsalliansen 7 juni 2018

sidobannercraft
Kennedylglas2
Hemsida_Square_600x600
Trocsidobanner
Hammarby säsongskortet-600x600- Sidobanner 1 (002)
BajenPremiumTrolly_alt2_600x600 (3)
CarglassHammarby-600x600
UNW_Boxbanner
Sefina_Banner_HB_600x600_VIB
siljaresort_600x600_a
24889_Hand_in_hand_600x600_px_variant1_
Banner_Gatti
600x600 Boxbanner
Banner-600x600
Banner_2
HeForShe_mob
interbus
Valt Bajen_600x600_hammarby.se_square
jamtkraft

ANNONSER

Comments

comments

Kennedylglas2

ANNONS