Undersökning visar - Hammarby störst i stan

Av Love Gustafsson, Publicerat för 3 månader sedan.

Hammarby Fotboll är det lag som har flest sympatisörer i stan. Det visar en undersökning Novus genomfört bland boende i Stockholms län. Undersökningen visar vidare att Hammarby är klart störst i Söderort, och att klubbens popularitet ökar mest bland barnfamiljer.

– Det är skönt att få ett kvitto på att vårt långsiktiga arbete med att växa i Stockholm bär frukt, och den här undersökningen ger oss också en fingervisning om hur vi ska lägga upp det arbetet framöver, säger Hammarby Fotbolls vice vd Markus Nilsson.

 

 Hammarby Fotboll har i över 20 års tid kontinuerligt använt sig av publikmätningar och enkäter bland boende i Stockholm som ett verktyg i klubbens långsiktiga publikrekryteringsstrategi.

 

Det är analys- och undersökningsföretaget Novus som på beställning av Hammarby gjort de tre senaste undersökningarna, och den allra senaste undersökningen  genomfördes i slutet av maj och början av juni i år. Resultatet av den är nu sammanställt, där man bland annat mätt lagsympatier bland boende i Stockholms län, samt specifikt bland boende i Söderort.

 

– Att dela upp undersökningarna på det här sättet har gjort att vi fått siffror på vår potential att växa i Storstockholm, men också gett mer konkreta uppgifter på vad vår största befintliga och potentiella publik – som finns på Söder och söder om Söder – efterfrågar och önskar för att besöka våra matcher, säger Markus Nilsson.

 

Den senaste undersökningen visar att Hammarby är det lag som har flest sympatisörer i Stockholms län. Det är förvisso jämnt mellan Hammarby (17 procent), Djurgården (15 procent) och AIK (15 procent), men för första gången i de återkommande mätningarna från Novus är Hammarby störst i länet. 

 

 

Tittar man sedan specifikt för Söderort är Hammarby det klart största laget där 24 procent av de tillfrågade i området svarat att de har Hammarby som favoritlag, medan AIK och Djurgården båda ligger på 11 procent.

 

 

– Det är förstås glädjande siffror, inte minst att vi är dominanta i Söderort där vi som bekant har en stark förankring historiskt sett. Det är också där vår arena ligger, och därmed det området vi har lagt mest kraft på. Det är tydligt att vårt arbete med Samhällsmatchen redan gett resultat, och vi är också särskilt glada över att vi ser en tydlig ökning i popularitet bland barnfamiljer, vilket också märks på våra matcher. Det är en kategori vi vill ska växa ytterligare, och det är också ett tecken på att våra matcharrangemang upplevs som trygga, säger Markus Nilsson.

 


Undersökningen visar också att Hammarby är det lag som bland stockholmarna anses ha den bästa stämningen och den bästa publiken.

 

– Det låter ju som självklarheter för en hammarbyare, men det resultatet visar att det är en uppfattning som är väl spridd även bland folk som inte håller på Hammarby. Det är våra supportrar som skapat den här bilden vilket naturligtvis är ovärderligt när det gäller att locka ännu fler människor till våra matcher, säger Markus Nilsson och fortsätter: 

 

– Den höga klass våra matcharrangemang håller strävar vi hela tiden efter att förbättra, och vi ser också fram emot den nya tunnelbanelinjen som kommer att göra det ännu smidigare att ta sig till och från Tele2 Arena. Det är också faktorer, tillsammans med sportsliga framgångar, som ger förutsättningar för att Hammarby på både lång och kort sikt kommer att få ännu fler supportrar i Storstockholm, och därmed ge fler åskådare på våra läktare.

 

 

Så gick undersökningen till

  • Undersökningen genomfördes i slutet av maj och början av juni via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.
  • Huvudmålgrupp är boende i Stockholm, extraintervjuer har gjorts med boende i Söderort.
  • Intervjuerna är uppdelade på två urval, ett inom Stockholms län och ett för Söderort.
  • Sammanlagt intervjuades 2152 personer.

 

 

 

Om Novus

Novus är ett analys- undersökningsföretag som startade 2006 med ambitionen att förena traditionell undersökningsmetodik med moderna medier och därmed leda företag från åsikt till insikt. Novus arbetar heltäckande inom opinion, marknad och strategi med metoder som anpassas efter kundernas behov och målgrupp.

Novus konsulter och medarbetare besitter en bred kunskap inom de flesta branscher och organisationer.

 

 

Foto: Bildbyrån

ANNONSER

Comments

comments

ANNONS