21 april 2023

Information och diskussion med klubben, Polisen och Bajen Fans

På torsdagskvällen höll Hammarby Fotboll ett evenemangsforum, där huvudnumret vid sidan av Göran Rickmers övergripande dragning och Bajen Fans lägesuppdatering var supporterpolisens informativa genomgång av arbets- och tankesätt. Här är ett referat från mötet, för dig som hade tvättstugan denna afton.

Klockan passerade 18.00 med några minuter, men ännu stod SLO och evenemangsansvarig och höll upp dörren vid spelarentrén på vid gavel. Duon påminde om konsertarrangörer som satt ihop en jäkla fin lineup och hoppades på att någon tunnelbana med potentiella gäster blivit försenad, och ogärna ville låta kvällens första band gå upp på scen inför en fåtalig publik – men som fick förlika sig med sakernas bistra tillstånd och sätta igång med programmet.

Göran Rickmer, nämnde ansvarig för evenemang och säkerhet, inledde med att konstatera att Hammarby Fotboll har en helt annan organisation i dag än då han kamperade ihop med två kollegor på kansliet. Han menar att klubben klarat växtvärken förhållandevis bra, men att demokratifrågan är av stor vikt. Med 22 000 medlemmar är det förvånansvärt få som engagerar sig i föreningsdemokratin och deltar vid årsmöten och sammankomster som denna. 51%-regeln ska värnas men såväl medlemmen som klubben har ett ansvar för att hitta vägar där man kan bli mer aktiv.

Identitetsfrågan är även den viktig, med en explosionsartad publiktillväxt och en relativt stor ny publik. Ber man 22 000 personer att rangordna tio faktorer som ”gör klubben” får man sannolikt 22 000 unika listor, men det är likväl viktigt att stärka identiteten. Beträffande medlemsdialog och engagemang, så visade Rickmer upp ett årsförslag på återkommande möten: årsmöte, två medlemsmöten med sporten i fokus, flertalet evenemangsforum kring olika teman med externa gäster och ungefär sex möten med de aktiva supportergrupperingarna samt fler träffar vid diverse behov.

Rickmer berättade vidare om SLO-funktionen som är obligatorisk för klubbar som deltar i UEFA-tävlingar, och betonade att Jonas Myrstedt är ansvarig kontaktperson för varje supporter, alldeles oavsett vilken plats på arenan den befinner sig. Vid frågor och synpunkter uppmanas man att använda antingen evenemang@hammarbyfotboll.se eller jonas.myrstedt@hammarbyfotboll.se, för svar eller rätt hänvisning inom ett dygn. Vidare visade Göran upp enkätresultat från en större undersökning, där alla besökarna hos allsvenska klubbar fått betygsätta respektive klubbs arbete inom 33 områden. Hammarby ligger bra till även om det finns stora utmaningar främst inom servering av mat och dryck.

När det gäller kommande större händelser märks förstås den stundande cupfinalen och här kommer Tele2 Arena att vara skådeplatsen, klockan 15.00 den 6 juni. Sett till utveckling på den arenan blir det efterkaka på prov nu mot Varberg och man testar sig fram kring sätt att använda arenan på ett bättre sätt. Efter ett årsmötesbeslut om fler ståplatser pågår arbetet med att omvandla övre norra läktaren till ståplats och de som har säsongsplåt där kommer att kallas till informationsmöten. På Hammarby IP var ambitionsnivån vid ombyggnationen jättebra, menar Rickmer, men nämnde att det finns jätteutmaningar för damtruppens faciliteter vid såväl match som träning. De publika delarna, där det bara finns 1100 sittplatser, är ett större och långtgående projekt.

Många möten väntar kring spelordning och det kommer bli liv om denna engagerande fråga. Vi kan dessvärre förvänta oss fler krockar, även om arbete pågår där SEF och EFD försöker synka. Årnyckeln från FIFA och UEFA styr och det kan exempelvis bli så att dam har veckoomgång när herr spelar i Europa, ett besvär som ju skulle kunna bli både mer angenämt och ytterligare krångligt nästa sommar. I maj sätts spelordningen till och med oktober. Rickmer avslutade sin dragning med en vädjan till supportrarna att hjälpas åt för att minska utgifterna för skadegörelse. Man ska inte föreställa sig att en klibba sitter kvar på Strandvallen längre tid än att bussarna lämnat Blekinge, och notan kommer även den snabbt. Om den typen av beteende fortsätter i samma takt kan vi förvänta oss kostnader på 1,5 miljoner kronor i år.

Nästa ämne blev biljetter och således äntrade biljettansvarig Stina Järvinen och vice vd Markus Nilsson podiet. Mycket av arbetet handlar för närvarande om den nya hemsidan, där vi återlanserar ”Mitt Hammarby”; allt ska samlas på samma ställe oavsett arena och det ska finnas möjlighet att sälja plåtar till medlemspriser samt att låsa vissa biljettkategorier för medlemmar. Biljettsläppen ska framöver bli färre; omgångar ska klumpas ihop och till många matcher blir det möjligt att säkra sin plats mycket tidigare än nu. Till spelet i Europa är ambitionen att göra som vid herrfinalen i fjol, alltså att säsongare har möjlighet att köpa biljett till sin plats, men efter de två inledande omgångarna kan inskränkningar rörande UEFA-regler göra det knepigt.

Duon fick en fråga rörande det fysiska säsongskortet där det ju häromåret fanns ambitioner att skippa det, vilket ledde till reaktioner. Här fanns ett symbolvärde som kanske underskattades och beskedet blev att det just nu inte händer något där. Sett till att vara störst i Norden på publiksidan börjar konkurrensen bli tyngre. FC Köpenhamn har gjort ett jättejobb de senaste åren och hävdar att de är förbi oss i antal sålda säsongskort, men de har en lite annan modell för detta. Antagonisterna närmar sig också väldigt snabbt. Det behöver inte betyda att Bajen inte gjort det bra, men det finns anledning för oss att ihop med supportrarna befästa positionen – att vara störst i vår del av Europa såväl på dam- som herrsidan. Riktmärket är 30 000 medlemmar år 2025.

Så långt delvis information av typen som vi generellt kunnat förvänta oss vid dessa möten, men nu klev Per Lund och Matteus Hedin från Polisen upp och berättade om sitt arbete kring Hammarbys matcher. Sedan tre år håller man till på Globen och är närmre lokalpolisen vilket är positivt. Förr fordrade lite fler matcher större insatser; numer handlar det om derbyna, vissa Europamatcher och Bajens hemmapremiär. Då leds arbetet av regionala insatschefer inifrån Kungsholmen, medan det i Solna finns en speglad grupp som är lite mindre än den på Globen. Alla regioner som har klubbar i Allsvenskan och Superettan ska ha supporterpoliser, medan evenemangspoliser endast finns här samt i Malmö och Göteborg.

Matteus, som började med detta 2011 vilket var ungefär samtidigt som SLO-funktionen inrättades, berättade att man kom fram till att man inte riktigt räckte till i sin resurs. Närvaron var starkt fokuserad på risksupportrar vilket gjorde att man inte kunde finnas behjälplig för dialog med mera på andra ställen. Man började titta på dialogpoliser likt de som redan fanns vid politiska demonstrationer, där metodiken handlade väldigt lite om repression och lagföring, och desto mer om dialog och att förändra synen på Polisen. Renodlad supporterpolis har dock inte funnits tillgänglig kring Bajen och DIF på länge, det är poster som det är svårt att rekrytera till; det krävs att man gör något över tid och får förtroende även hos grupper som kanske inte gillar Polisen av olika skäl.

Per beskrev hur man samverkar mycket med Rickmer och Myrstedt. Exempelvis jobbar han nu inför bortamötet med Malmö FF, med medverkan på det polisområdets förberedande möten. Man tittar på samlingskrogar för att underlätta marschväg till arenan samt parkering för bussar, och får info om hur supportrar ser på saker så att man kan försöka göra det så bra som möjligt.

Hedin redogjorde för att det i hans arbetsbeskrivning ingår att ha god kännedom om alla typer av supportrar, även om det främst gäller risksupportrar där det finns störst risk för deltagande i ordningsstörningar eller brottsliga handlingar. I ansvaret ingår att ha koll på personer med tillträdesförbud. Man har valt att inte jobba dolt på något sätt även om man är civilklädda här i Stockholm, mest för att det underlättar när man rör sig på stan och krogar, det är bra att inte dra så många ögon till sig. Många känner till duon som snabbt får ta emot tråkningar om de försöker vara diskreta med öronsnäckan, konstaterade Lund med ett garv.

Den nuvarande strategin, exkluderingsstrategin som går ut på att identifiera och lagföra individen snarare än att straffa kollektivet, tas emot betydligt bättre. Hedin konstaterade att några nog märkte under fjolåret att Polisen i Region Stockholm inte riktigt hittade rätt förhållningssätt, men man ser att nivån blir bättre i år. Det som främst blir tydligt, är att Polisen behöver vara närmare arenan och entréer samt foajéer för att hitta rätt person. Det kommer säkert bli lite skav, konstaterade Hedin.

En fråga kom kring svårigheterna med att få dedikerade evenemangspoliser på plats. Här finns ett grundbeslut att rekrytera, och förhoppningen är att gruppchefen ska ta tag i processen så fort som möjligt. Man får bråka om resurser då det ju händer mycket annat i samhället, men beslutet gäller en person för varje klubb till stationen vid Globen.

Skav blev det som många vet kring ett ingripande vid premiären, något som nästa fråga gällde. Här var polisduon delvis självkritisk, medan de även berättade om svårigheterna att förmedla ett arbetssätt som inte provocerar i onödan, ut i en så stor organisation med stora kommenderingar – en ständigt återkommande utmaning. Det gäller att välja tid och plats samt att ha fingret i luften. Ofta kan Lund och Hedin, som heller inte visste om att detta skulle ske, ha rätt mycket synpunkter då de känner till supportrarna och vet hur Polisens beteende kan tolkas och skapa reaktioner. Man når inte alla, konstaterade de igen, men höll med frågeställaren om att ingripandet skedde på en olämplig plats. Det ska lösas på stan på ett bra sätt och man ska framför allt inte lämna över ordningsstörande personer till arrangören; det ska inte uppstå saker i entrén där folk reagerar och vill lägga sig i.

Man arbetar mycket med sitt signalvärde, men att ändra det kollektiva minnet tar tid. Här påpekade Per att Bajen har bra rykte ute i landet för sitt bortafölje, folk tycker generellt det är kul att jobba när Hammarby-supportrarna kommer till stan och härifrån gör man sitt för att förmedla att om man har ett skönt och avslappnat förhållningssätt blir det en rolig arbetsdag. Relaterat kom en fråga kring om det finns en strategi för att ändra bilden av polisen efter villkorstrappan-åren, då även många ”vanliga” supportrar började slänga sig med snuthat. Representanterna på mötet konstaterade att Polisen alltid varit ganska dåliga på mediabiten; strategin är ganska defensiv även om det långsamt blir bättre. Förhoppningsvis märks det ändrade förhållningssättet.

En fundering från bänkraderna gällde kommunikationen med klubben. Matteus menade att man får dela upp kommunikationen och att det på hans och Görans nivå alltid varit ganska okej, medan det kring rättsavdelningen som sköter tillståndshanteringen var frostigt under tiden med trappan. Klimatet inför den här säsongen är bättre än någonsin, med ett positivt uppstartsmöte inför första derbyt. Vidare berättade Per att man hela tiden arbetar med att gradera; var är det taktiskt att synas mer respektive mindre? Ibland krockar det med den nya strategin där man måste iaktta individer. Man vill finnas i ryggen för att ordningsvakterna ska känna sig trygga, men inte klumpa ihop sig; ibland blir det att de åtta i en grupp av vana håller ihop, medan det långsiktiga målet snarare är två som går tillsammans. Det ska vara ganska få poliser, men de ska beblanda sig och inte ge folk en känsla av ”oj, har det hänt nåt?”.

Slutligen tydliggjordes att man inte ska ge sig upp på läktare vid mindre eller medelstora ordningsstörningar – de är arrangörens ansvar. Polisen finns där för att man är kontrollmyndighet rörande tillstånd och för att kunna gå in; kvalificerade polisiära uppgifter ska inte lämnas över. Det finns inga tankar kring att börja ingripa på läktaren vilket är en svår miljö med trappor, stolar och mycket folk – utan det handlar om att korta tiden, då vakterna varit i ett så dåligt läge att man behöver kliva in. De två större derbyincidenterna i fjol ses som barnsjukdomar då det tar tid att vrida arbetssättet.

Efter denna matiga redogörelse höll sig Josefin Staaf och Marcus Beckford, reseansvarig respektive ordförande i Bajen Fans, lite kortare. Staaf som lyckligtvis älskar bortaresor tycker att alla ska kunna åka oavsett vad man får in den 25:e, men bensinpriser och inflation har påverkat vad BF behöver betala för bussarna. Målet är inte att göra vinst, tvärtom gick man 600 000 kronor back på reseverksamheten i fjol. Ett bussbolagsbyte nyligen efter mycket strul leder också till att föreningen behöver pröjsa mer för resorna, men i gengäld kommer supportrarna fram snarare än att haverera i Södertälje. Många har undrat över de populära tågresorna och fjolårets till Sundsvall var toppen. BF vill – men kan dessvärre inte för närvarande, då Trafikverket inte kan ge SJ avgångar i tid, varför SJ ställt in all sin charterverksamhet för närvarande. Det finns däremot lite planer på andra färdmedel än buss till någon match.

Beckford berättade om en bred verksamhet som handlar om betydligt mer än att subventionera bussresor, vilket många felaktigt uppfattar det som. Supporterföreningen sponsrar HIF-sektioner som inte har det så fett, driver Bajen Fans Colombia, arrangerar Bajen Fans Cup och sommarfester. Flaggmålardagen med följande flaggmatch var oerhört populär och lyckad i fjol – föreningen hade räknat med 90 deltagare och över 400 dök upp, så det ska naturligtvis göras om. Tanken var att matchen mot Mjällby skulle bli årets tillfälle men då man inte fått tag i rätt lokal skjuts det eventuellt upp till sommaren. Planerat är även resor för yngre supportrar, där man vill hjälpa de som inte har åldern inne för de vanliga BF-bussarna att hitta sammanhang och polare. Det är således långt ifrån bara billigare resor som de just nu 5378 medlemmarna får för sin avgiftspeng.

Efter två timmar av intressanta genomgångar och diskussioner, som fler hade haft glädje av men där referatet förhoppningsvis ger mersmak till nästa tillfälle, avslutades så årets första evenemangsforum.

Foto: hammarbyfotboll.se

Nyheter